Tuesday, January 19, 2010

Jurnal Ke-2 (Tugasan Komputer Dalam Pendidikan)





Tajuk : Tahap Kesedaran Guru Sains Dalam Penggunaan Teknologi Maklumat Berasaskan Komputer
Dalan Proses Pengajaran Dan Pembelajaran

6 comments:

  1. Kini, semua guru sains telah bersedia untuk mengajar menggunakan komputer dan ICT di dalam kelas tetapi penghalangnya ialah kemudahan komputer yang disediakan di sekolah tidak mencukupi untuk setiap pelajar dan terhad.Jadi pengajaran guru sains hanya menggunakan alat bantu mengajar yang sedia ada di sekolah dan tidak berkembang....

    ReplyDelete
  2. memang tidak dinafikan IT telah banyak menyumbang kepada perkembangan minda kelas pertama para pelajar. tugas guru dalam P&P menjdi lebih mudah dan mampu menarik minat pelajar. namun kita harus menyingkap tirai dunia pendidikan yang lebih nyata yang mana tidak semua dapat menikmati kemudahan ini..agaknya, apa peranan/langkah yang boleh kita lakukan?

    ReplyDelete
  3. Cikgu Fiza,

    Betul tu cikgu ada mengatakan bahawa penghalang untuk guru menggunakan kemudahan komputer adalah disebabkan peralatannya adalah terhad. Tidak semua sekolah mempunyai makmal komputer untuk guru menunggu pelajar didalam makmal seterusnya memulakan pengajaran dan pembelajaran. Sekolah masih tidak dapat menyediakan kemudahan ini.

    ReplyDelete
  4. Cikgu Rosmaini,

    Terima kasih kerana memberi komen..

    Itu lah dilema guru, sebagai seorang guru kita mahu membuat yang terbaik untuk pelajar kita agar proses P&P berjalan dengan lancar dan berkesan.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.

    Kepesatan kemudahan teknologi pada zaman sekarang sebenarnya memudahkan segala aktiviti terutama dalam bidang pendidikan.

    Sbg contoh di dlm subjek Sains, pelbagai aplikasi boleh dibina untuk menarik minat pelajar dan juga pendidik.

    ReplyDelete
  6. Wslm, Mutiara Iman...

    Oleh sebab itu, guna lah teknologi sebaik mungkin dengan kemudahan ini ia memberi kebaikan untuk semua pihak...terima kasih..

    ReplyDelete